Sunday, December 29, 2013

Tentang Satrie Paduke

assalamu'alaikum,
hai semue. ape kabar ni? maaf saye baru pacul agek. selame ni agak sibuk sikit lah. hha. kali ni saye nak menceritekan tentang lagu "Satrie Paduke" yang saye posting sebelumnye. Satrie Paduke dalam lagu ini mempunyai arti tentang Kepemimpinan, seorang pemimpin bangsa idaman, putra daerah yang santun, dan berani, serta tetap berpegang teguh pada Kitab Allah sebagai pegangan hidup, yang ini terdapat dilirik:

     "Syara' Kitabullah jadi fatwe
       Adat dan budaye busane jiwe

       Anak negeri berbudi bahase,
       Murke ditempe, petuah dijage"

lanjut, kalau disimak lebih jauh tentang lagu ini, banyak tersimpan makna yang dalam, sepertinye penciptanye menyimpan sebuah harapan besar tentang pemimpin masa depan yang dicita-citakan selame. seperti yang kite tau, bangse kite sekarang ni sedang berade dalam kebobrokan mental. *macam tau aje saye ni, mantap betul.

ye kalau saye liat berita di TV dan internet kini hari tu, korupsi dimane-dimane, keadilan dan kenyamanan hanye untuk orang bedompet tebal aje. Indonesia ni negare kaye, tapi masih ade yang mati karene "keracunan makanan basi karena tak sanggup nak beli makan" ( http://www.oke-lagi.com/2013/12/tukang-becak-meninggal-akibat-makan.html ). betul tak tu? Na'udzubillahimindzalik.

Masih nyambung dengan lirik diatas, kalaulah semue pemimpin seperti lirik lagu yang telah disebut pencipte tadi, negeri makmur "baldatun thayyibatun wa robbun ghaffur" pun bukan hal yang sulit untuk dicapai, betulkan? *mantap betul saye ni :D.

           "makmur negeri sejahtere dirase,
             rembuk pemuke selalu dipelihare,
             jati diri tak pernah binase,
             membele bangse dari bencane"

Mantap kan lagu nye, sayang saye tak link lagu untuk didengarkan. kalo nak dengar beli aje album nye. hhe. patut diacungi jempol lah pencipte lagu ni, semoga dari bumi Natuna ni, hadir musisi-musisi hebat. aamiin.

*bardasarkan analisa sendiri*
silekan koment untuk kebaikan postingan kedepan. :D

No comments:

Post a Comment